Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



19.06.2018

Konwertowalny mikrus

HP EliteBook x360 1030 G3
15.06.2018

Druga generacja

AMD Ryzen
12.06.2018

Przejście na SDI

SUSE OpenStack Cloud 8
08.06.2018

Chmurowy firewall

Barracuda WAF-as-a-Service
05.06.2018

Kopie środowisk hybrydowych

NetVault Backup 12.0
01.06.2018

Zgodność z rodo

baramundi Management Suite 2018
28.05.2018

Dotyk dla monitorów

Nakładki interaktywne Sony
24.05.2018

Do obsługi konferencji

HP Elite Slice G2
21.05.2018

Dla małych grup

Drukarki Canon

DDDM – zarządzanie oparte na danych

Data publikacji: 27-07-2017 Autor: Stefan Kaczmarek

DDDM to model zarządzania biznesowego, którego fundamentem jest podejmowanie decyzji w oparciu o weryfikowalne dane. Powodzenie tego typu działania uzależnione jest od jakości zgromadzonych danych, skuteczności ich analizy i umiejętności ich interpretowania. Zachowanie integralności danych ma krytyczne znaczenie dla ich właściciela i przy zarządzaniu danymi gwarantuje, że cyfrowe informacje nie ulegną uszkodzeniu, a dostęp do nich mogą mieć wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Master data, czyli podstawowe dane znajdujące się w centrum wszystkich kluczowych procesów biznesowych i aplikacji, są niezbędne w zarządzaniu danymi biznesowymi, a dzięki demokratyzacji danych decyzje w firmach mogą być podejmowane w oparciu o informacje udostępniane w formule open data. Obecnie obsługa dostępnych narzędzi BI (Business Intelligence) nie wymaga już wsparcia specjalistów z działów IT. Menedżerowie samodzielnie mogą konfigurować swoje pulpity nawigacyjne według bieżących potrzeb, eksploatować i wizualizować dane oraz generować raporty na bieżąco. Mogą też korzystać z narzędzi analitycznych i podejmować decyzje oparte na danych (data driven decisions).

Przedsiębiorstwa zwykle decydują się na korzystanie z modelu Data-Driven Decision Management (DDDM), aby uzyskać przewagę nad konkurencją. Badania przeprowadzone przez ośrodek MIT Center for Digital Business pokazują, że organizacje podejmujące decyzje biznesowe w oparciu o dane zwiększają wskaźnik produktywności o 4% i mają o 6% wyższe zyski. Jednak agregowanie ogromnych ilości informacji z różnych źródeł i obszarów działalności biznesowej oraz łączenie ich, aby następnie poddawać je analizie w czasie rzeczywistym, nie jest już takie łatwe. Podczas procesów analitycznych mogą pojawiać się błędy, dlatego narzędzia analityczne wymagają stałego doskonalenia.

> NIEZBĘDNE W ZARZĄDZANIU DANYMI

Zdefiniowanie podstawowych danych, tzw. master data, to obowiązkowy pierwszy krok w budowaniu strategii zarządzania danymi firmowymi. Master data znajdują się w centrum wszystkich kluczowych procesów biznesowych i aplikacji. Bez wypracowania mechanizmów zaufanego, skoncentrowanego na przedsiębiorstwie pełnego wglądu w master data organizacja nie będzie w stanie skutecznie i wydajnie realizować swoich działań biznesowych i informatycznych.

Master data, choć różnie definiowane w przedsiębiorstwach, zwykle bezpośrednio opisują to, czym zajmuje się dana firma. Kluczowe, niezmieniające się od lat wyzwanie polega na stworzeniu wspólnego zbioru atrybutów dla klientów, produktów i dostawców, wokół których skoncentrowane są działania przedsiębiorstwa. – Dyrektorzy ds. informatyki (Chief Information Officers, CIO) lub CDO (Chief Data Officers) odpowiadają za jednoznaczne określenie, które dane należy sklasyfikować jako master data i jaka część z nich ma największy wpływ na działalność firmy – zaznacza Michael Moran, dyrektor ds. badań w firmie Gartner, zajmujący się master data.

W celu zapewnienia wysokiej jakości, wiarygodności, aktualności i dostępności najważniejszych danych podstawowych, wykorzystywanych w różnych procesach biznesowych, firmy muszą zacząć stosować w praktyce rozwiązania, standardy i działania stosowane w ramach zarządzania danymi podstawowymi (Master Data Management, MDM). Wcześniej jednak należy uzgodnić, które obiekty mają najwyższy priorytet.

> DANE ZALEŻNE OD RÓŻNYCH KONTEKSTÓW

– Zdefiniowanie master data nie jest łatwym zadaniem, ponieważ każdy użytkownik oraz zainteresowany podmiot będą potrzebowali innego podglądu danych – tłumaczy Michael Moran.
Definicja master data musi więc uwzględniać konteksty biznesowe lub misje, w których tego typu informacje są wykorzystywane. CIO lub CDO muszą korzystać z technik definiowania, aby skutecznie kategoryzować master data jako kluczowy element zarówno łańcuchów wartości biznesowych, jak i programów MDM. – Menedżerowie muszą być elastyczni w tym, jak zarządzają definicjami, ponieważ to, co określa master data, może zmieniać się wraz z zachodzącymi zmianami biznesowymi. Muszą oni też współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami – mówi Moran. Uzyskane w ten sposób master data są spójne, jednolite i zawierają identyfikatory, atrybuty oraz rozpoznawalne wartości.

> DEFINIOWANIE MASTER DATA W WARUNKACH BIZNESOWYCH

Master data są stosowane w wielu procesach i aplikacjach, nawet jeśli zmieniają się dla nich konteksty. Dział IT widzi dane na poziomie systemu, a użytkownicy biznesowi widzą ich zupełnie inny obraz. Master data nie mają wypełniać tabelek excelowych, lecz powinny być wykorzystywane w firmach do opisywania realizowanych procesów – co jest ich celem i jak są one wykorzystywane. Rolą narzędzi IT jest znajdowanie powiązań między rzeczywistymi danymi znajdującymi się w systemach z ogólnym ich widokiem na poziomie biznesowym.

[...]

Autor współpracuje z pismami oraz serwisami internetowymi poświęconymi technologiom teleinformatycznym, prowadzi autorskiego bloga B2B ICT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"