Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



16.10.2018

Pełna optymalizacja

Quest Foglight for Virtualization Enterprise 8.8 (FVE)
12.10.2018

Linux w chmurze Azure

SUSE Linux Enterprise 15 / Microsoft Azure
09.10.2018

Nowe antywirusy

Bitdefender 2019
03.10.2018

Niezawodny tandem

Veeam Hyper-Availability Platform i Cisco HyperFlex
26.09.2018

Zarządzane z chmury

NETGEAR GC752X(P)
21.09.2018

Kolor razy 6

Kyocera ECOSYS i TASKalfa
18.09.2018

Na ataki piątej generacji

Check Point 23900
14.09.2018

UHD dla pro

Samsung UJ59
11.09.2018

Ochrona dla firm

ESET Security Management Center

Google G Suite – biuro w chmurze

Data publikacji: 19-02-2018 Autor: Konrad Kubecki
Autor: Rys. K. Kanoniak

Usługi chmurowe mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Jedni są zachwyceni możliwością przekazania zewnętrznej firmie organizacji i utrzymania narzędzi biurowych z dostępem przez internet. Drudzy nie wyobrażają sobie przechowywania krytycznych danych poza serwerami znajdującymi się we własnej lokalizacji. Tymczasem istnieją coraz bardziej zaawansowane pakiety usług chmurowych, które oprócz funkcji typowo biznesowych oferują narzędzia do ochrony danych i zarządzania urządzeniami mobilnymi.

G Suite to pakiet skupiający narzędzia biurowe oraz mechanizmy ochrony firmowych zasobów. Jest usługą działającą w chmurze, z dostępem możliwym poprzez przeglądarkę albo dedykowane aplikacje mobilne. Pozwala na zorganizowanie pracy zespołu korzystającego z komputerów, tabletów lub smartfonów bez potrzeby budowania własnej infrastruktury informatycznej. Dla przedsiębiorstw przygotowane zostały trzy wersje pakietu: Basic, Business i Enterprise, różniące się dostępnymi funkcjami. W artykule omówimy biznesowe oraz administracyjne możliwości obecne w G Suite.

 

> Dla biznesu


W skład G Suite wchodzą:

 

  • poczta elektroniczna – oparta na usłudze Gmail. Obsługuje skrzynki imienne oraz grupowe w domenie posiadanej przez klienta. W ramach domeny możliwe jest założenie nieograniczonej liczby skrzynek. Dostęp do usługi możliwy jest za pomocą programu Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Apple Mail, z przeglądarki internetowej lub aplikacji na system Android;
  • kalendarz – przeznaczony do pracy grupowej. Jego zadaniem jest wspomaganie organizacji spotkań. Możliwe jest udostępnianie kalendarzy wewnątrz firmy oraz na zewnątrz. Google wspiera tworzenie kalendarzy indywidualnych dla pracowników, zespołów lub dla zasobów (samochody służbowe, sale konferencyjne, urlopy, grafiki prac itp.);
  • dokumenty – zestaw aplikacji służących do zespołowego tworzenia i edycji dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji oraz formularzy. Aplikacje firmy Google posiadają funkcję importu dokumentów z pakietów Microsoft Office i Libre Office oraz zapisu w formatach używanych przez konkurencyjne oprogramowanie. Do dyspozycji jest także historia zmian oraz panel chatu, który ułatwia wspólne edytowanie tego samego dokumentu przez kilka osób. W skład pakietu aplikacji biurowych wchodzą także program będący wizualnym edytorem witryn oraz Keep – do organizowania notatek i przypomnień;
  • przestrzeń na pliki – oparta na usłudze Google Drive. Użytkownicy otrzymują miejsce do składowania swoich plików w chmurze. W bogatszych edycjach G Suite nie ma limitu na ilość danych;
  • spotkania wideo – aplikacja Hangouts Meet, która realizuje połączenia wideo. Pozwala na zestawianie połączeń telekonferencyjnych z rozproszonych geograficznie lokalizacji. Integruje się z kalendarzem, przez co użytkownik dostanie przypomnienie o zbliżającym się spotkaniu wideo;
  • portal społecznościowy – Google+ jako platforma do dzielenia się wiedzą, ciekawostkami, relacjami z życia organizacji oraz zainteresowaniami pracowników;
  • wyszukiwanie – usługa Cloud Search, która działa bardzo podobnie do wyszukiwarki Google, lecz dedykowana jest dla użytkowników G Suite. Jej przeznaczenie to wyszukiwanie danych kontaktowych, dokumentów, e-maili i spotkań w kalendarzu na podstawie zadanych kryteriów.


Wspólną cechą wszystkich biznesowych elementów usługi G Suite jest obsługa przez przeglądarkę internetową oraz poprzez dedykowane aplikacje przygotowane na system Android. Pozwala to na rzeczywiste zrealizowanie idei firmy pracującej na zasobach IT zorganizowanych w chmurze przy jednoczesnym zastosowaniu mobilnych urządzeń klienckich. Laptop, smartfon, tablet są równie użytecznymi narzędziami do pracy, przy czym coraz więcej argumentów zaczyna przemawiać za urządzeniami mobilnymi. Ogromną zaletą są wspomniane aplikacje na Androida. Dla każdej z aplikacji wchodzących w skład usługi G Suite istnieją aplikacje posiadające prosty, pozbawiony natłoku skomplikowanych opcji interfejs. Szybka edycja dokumentu, zapisanie krótkiej notatki lub utworzenie nowego spotkania w kalendarzu? Smartfon jest zazwyczaj włączony i z aktywnym połączeniem do internetu. Wykonanie przykładowych czynności z urządzenia mobilnego może okazać się szybsze niż samo uruchomienie komputera.

 

> Dla administratorów

 

G Suite to nie tylko aplikacje biznesowe, których oddzielnie można w pewnym zakresie używać bezpłatnie. Poza komponentami typowo biznesowymi G Suite posiada także szereg możliwości, które zainteresują administratorów. Najciekawsze z nich to:

 

  • zarządzanie kontami użytkowników/pracowników;
  • konfiguracja uwierzytelniania dwuetapowego oraz stosowanie kryteriów złożoności do haseł użytkowników przy dostępie do zasobów chmury;
  • archiwizacja danych i ochrona przed omyłkowym usunięciem;
  • ochrona przed zamierzonym i niezamierzonym wyciekiem poufnych danych poza organizację;
  • zarządzanie urządzeniami mobilnymi oraz ustawieniami przeglądarki Google Chrome;
  • raporty z utylizacji zasobów chmurowych.


[...]

Autor pracuje jako specjalista ds. infrastruktury IT w firmie z branży ubezpieczeniowej. Zajmuje się m.in. wdrażaniem i utrzymywaniem rozwiązań opartych na systemach Windows Server, Linux Red Hat/CentOS oraz platformach wirtualizacyjnych firmy VMware

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"