Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


17.09.2019

PLNOG23 czyli sieci 5G,...

Największa polska konferencja telekomunikacyjna powraca do Krakowa! Wśród nowości ścieżka...
05.09.2019

Cloudya – nowa usługa NFON

Po ponad dekadzie ciągłego rozwoju technologii Cloudya, swobodna i niczym nie ograniczona...
02.09.2019

Na dużą skalę

Kaspersky Hybrid Cloud Security
02.09.2019

Bezpieczny brzeg sieci

Fortinet Secure SD-Branch
02.09.2019

Nowoczesne centra danych

AMD EPYC
30.08.2019

Dostęp do AI i ML

VMware Cloud Foundation
30.08.2019

Lekkość i moc

Toshiba Portégé A30-E
30.08.2019

Bez przestojów

APC Easy UPS On-Line
29.08.2019

Duże moce

Lenovo ThinkSystem SR635 i SR655

Etyczne aspekty wykorzystania sztucznej inteligencji

Data publikacji: 29-10-2018 Autor: Sebastian Kuniszewski

Jak wynika z badania zrealizowanego przez firmy SAS, Accenture Applied Intelligence, Intel oraz Forbes Insights, 70% firm wdrażających projekty z zakresu sztucznej inteligencji organizuje szkolenia dla pracowników, których celem jest zapewnienie, że inicjatywy AI są realizowane z zachowaniem zasad etyki.

 

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji staje się coraz ważniejsze dla biznesu. Szacuje się, że 72% organizacji na całym świecie prowadzi projekty z zakresu AI, równocześnie aż 92% liderów w tej dziedzinie, oceniających prowadzone projekty jako sukces lub duży sukces, szkoli pracowników z etyki AI. Pozostałe organizacje, w których inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją są mniej zaawansowane, robią to zdecydowanie rzadziej – tylko w 48% przypadków. Badanie przeprowadzono w lipcu 2018 roku wśród 305 liderów biznesu z całego świata. Ponad połowa z nich pracuje na stanowiskach Chief Information Officer (CIO, dyrektora ds. informatyki), Chief Technology Officer (CTO, dyrektora ds. technologii) oraz Chief Analytics Officer (CAO, dyrektora ds. analityki) w krajach Ameryki Północnej i Południowej, Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku. Wyniki badania zaprezentowano podczas konferencji SAS Analytics Experience.

ZASTOSOWANIE AI – SZANSE I ZAGROŻENIA

Biznes zaczyna zwracać uwagę na zjawiska niepożądane, które może powodować sztuczna inteligencja, takie jak np. stronnicze lub niesprawiedliwe traktowanie ludzi. – Oczywiście technologia AI niesie za sobą wiele korzyści, jednak organizacje muszą zwrócić szczególną uwagę na zasady etyki AI, analogicznie do przysięgi Hipokratesa, której przesłanie brzmi „nie krzywdzić”. Należy stworzyć konkretne wytyczne dla rozwoju systemów AI, które będą bezpieczne, transparentne, łatwe do wytłumaczenia, i będzie można na nich polegać. Specjaliści na stanowiskach data scientist z niecierpliwością czekają na te wytyczne – mówi Rumman Chowdhury, Responsible AI Lead w Accenture Applied Intelligence. Takie działania pozwolą uniknąć niezamierzonych i niepożądanych konsekwencji oraz problemów związanych ze zgodnością z regulacjami prawnymi, mogących wpłynąć na poszczególne jednostki, firmy i całe społeczeństwa.

Liderzy i specjaliści zajmujący się tematyką sztucznej inteligencji zwracają uwagę na fakt, że sukces prowadzonych przez nich projektów w dużej mierze zależy od wykorzystania analityki. 79% z nich uważa, że analityka odgrywa główną lub wiodącą rolę. Jedynie 14% badanych nie odczuwa jeszcze korzyści z wykorzystania AI. – Organizacje, które wdrożyły projekty z zakresu sztucznej inteligencji, dostrzegają, że sukces jest zależny od wykorzystania analityki, odgrywającej dla nich kluczową rolę w inicjatywach związanych z AI – mówi Oliver Schabenberger, Chief Operating Officer and Chief Technology Officer w SAS.

NADZÓR NAD SZTUCZNĄ INTELIGENCJĄ KONIECZNY

Mimo że mechanizmy sztucznej inteligencji w dużej mierze działają niezależnie od człowieka, badanie pokazało, że nadzór nad tą technologią jest niezbędny. Niemal 74% liderów AI wskazało, że przywiązuje dużą wagę do ewaluacji projektów AI, dokonując jej co najmniej raz w tygodniu. Pozwala to wyeliminować wyniki uznane za wątpliwe. Organizacje mniej zaawansowane pod względem wdrożenia sztucznej inteligencji dokonują tego jedynie w 33% przypadków.

Nie bez powodu firmy prowadzą działania mające na celu etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz zapewnienie nadzoru nad związanymi z nią projektami. Zdają sobie sprawę, że błędne działanie AI może mieć negatywne skutki biznesowe. 60% organizacji, które wdrożyły projekty z zakresu sztucznej inteligencji lub planuje to zrobić, wskazało, że obawia się wpływu decyzji podejmowanych przez maszyny na zaangażowanie klientów – przykładowo mogą one nie wykazać się dostateczną empatią w kontaktach z kupującymi. – Rosnąca popularność każdej technologii wiąże się z potrzebą stawienia czoła nowym wyzwaniom.

[...]

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"