Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


16.11.2018

Dla biznesu i edukacji

Optoma 330USTN
13.11.2018

Superszybki dysk SSD

Patriot Evolver
09.11.2018

Ograniczenie kosztów

Canon imageRUNNER ADVANCE 525/615/715
06.11.2018

Pierwsze w testach

Serwery Huawei V5
30.10.2018

Klimatyzacja szaf...

Rittal VX25 Blue e+
26.10.2018

Extender Wi-Fi

Netgear Nighthawk X6
25.10.2018

Nowości od Ubiquiti....

Ubiquiti UAP-nanoHD, UAP-XG, UWB XG
23.10.2018

Dozór 5 MP

Panasonic WV-S2550L
19.10.2018

4K, HDR i USB-C

Philips 328P6VUBREB

Cienki klient jako stacja robocza

Data publikacji: 09-01-2018 Autor: Paweł Serwan

Rozwój technologii związanych z wirtualizacją aplikacji i stacji roboczych, rozwój chmury publicznej i dostępność narzędzi w trybie software-as-a-service sprawiły, że na naszych oczach dokonuje się rewolucja nie tylko w kontekście sprzętu używanego przez użytkowników końcowych, ale także miejsc, w których praca jest wykonywana.

Przez lata do ważnych zadań działu IT zaliczały się czynności związane z zakupem sprzętu dla użytkowników, laptopów i komputerów stacjonarnych oraz ich żmudna i czasochłonna konfiguracja. Kable, monitory, klawiatura i inne urządzenia peryferyjne zajmowały większą część biurka użytkowników, a administratorzy co jakiś czas musieli przeprowadzać ponowną instalację systemu operacyjnego oraz wymieniali poszczególne podzespoły komputera na nowe.

Popularność pracy mobilnej była gwoździem do trumny stacjonarnych komputerów osobistych, których popularność i liczebność w firmach systematycznie spada. Alternatywą stały się urządzenia typu thin client, które pozwalają na dostęp do wszystkich wymaganych systemów, aplikacji, wirtualnej stacji roboczej czy aplikacji chmurowej. W artykule przyjrzymy się urządzeniom typu thin client i zero client firmy IGEL oraz systemowi Universal Management Suite (UMS) do zarządzania nimi.

> CZYM JEST CIENKI KLIENT

Cienki klient (thin client) to pojęcie zaczerpnięte z języka angielskiego, które oznacza stację roboczą (terminal), na którym nie ma zainstalowanego pełnego systemu operacyjnego. W zamian znajdziemy tam najczęściej okrojoną wersję systemu Linux albo Windows Embedded. W przypadku opisywanych rozwiązań systemem operacyjnym jest IGEL OS przygotowany na bazie Linux 10.


Głównym zadaniem cienkiego klienta jest rola terminala, za pomocą którego jedynie dostajemy się do aplikacji bądź wirtualnych stacji roboczych, natomiast samych danych nie przetwarzamy lokalnie. Dane przetwarzane są po stronie serwera, a nie stacji roboczej. Dzięki temu urządzenia typu thin client nie muszą mieć montowanych wszystkich standardowych podzespołów – brak tu np. standardowych dysków HDD, co powoduje, że cienki klient może z powodzeniem działać np. w zakurzonych pomieszczeniach, miejscach, gdzie występują drgania czy innych w trudnych warunkach. Najczęściej rozmiary terminala są też o wiele mniejsze niż komputera stacjonarnego, dzięki czemu cienki klient może być zamontowany nawet na tylnej stronie monitora. Zwiększa się w ten sposób przestrzeń robocza i pozbywamy się zbędnych kabli. Dodatkowo okres wsparcia ze strony producentów takich urządzeń jest zwykle dłuższy niż w przypadku komputerów stacjonarnych. W dłuższym okresie obniża to koszty zakupu i wymiany sprzętu, a tym samym wartość TCO (Total Cost of Ownership) – całkowity koszt posiadania. Według badań Gartnera zastosowanie cienkiego klienta pozwala zmniejszyć o 79% koszty przestojów (na użytkownika), o 16% koszty inwestycji i o 34% koszty utrzymania. Są to oczywiście wartości poglądowe, które różnią się w zależności od rodzaju działalności i branży i zależą od aktualnej sytuacji w danej organizacji oraz jej zasobów sprzętowych. Obliczając TCO, warto do kalkulacji doliczyć oszczędności wynikające z niewielkiego zużycia energii elektrycznej.


Kolejną zaletą zastosowania cienkiego klienta i centralnego przetwarzania w centrum danych jest zwiększenie bezpieczeństwa środowiska. Taką infrastrukturę stosunkowo łatwo można zabezpieczyć, wdrażając systemy kopii zapasowych, oprogramowanie antywirusowe, zapory ogniowe oraz projektując rozwiązania w sposób redundantny, dzięki czemu zasoby chronione są w przypadku awarii pojedynczego węzła systemu, a użytkownicy mogą korzystać z systemów firmy bez przestojów w pracy.

 

> ZERO CLIENT CZY THIN CLIENT – RÓŻNICE

Urządzenia typu zero client mają zwykle podobną konfigurację sprzętową jak terminale thin client – to, co je natomiast odróżnia, to brak pamięci typu flash. W związku z tym w urządzeniach zero client nie ma zainstalowanego systemu operacyjnego, a konfiguracja urządzenia jest każdorazowo pobierana z serwera, na którym zainstalowano pakiet do zarządzania terminalami.

[...]

Projektant, inżynier i pasjonat technologii wirtualizacji oraz cloud computing. Architekt IT zajmujący się rozwiązaniami End User Computing. Prowadzi bloga na temat rozwiązań RDS, SBC i VDI. Założyciel i lider Polskiej Grupy Użytkowników Citrix (PLCUG). Odznaczony tytułami: Citrix Technology Advocate, MCP, MCSA, MCITP oraz CCP-V.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"